Υπέρ των πεζοδρομήσεων στην πόλη της Καλαμάτας τάσσονται οι υποψήφιοι δήμαρχοι, άλλοι με πιο ένθερμο τρόπο και άλλοι επιφυλακτικά με όρους και προϋποθέσεις.
Ως βασικότερη προϋπόθεση αρκετοί θέτουν την εκπόνηση κυκλοφοριακής μελέτης, σχεδίου βιώσιμης κινητικότητας που θα καθορίζει θέσεις στάθμευσης, ενώ κάποιοι κάνουν αναφορά στη δρομολόγηση λύσεων μετά από διάλογο με φορείς και πολίτες.
Απαντώντας σε σχετικό ερώτημα της “Ε” “Ο Κώστας Μπακογιάννης εξήγγειλε πεζοδρόμηση του κέντρου της Αθήνας. Εσείς για την Καλαμάτα τι πιστεύετε;”, οι υποψήφιοι δήμαρχοι σημείωσαν:
Ελένη Αλειφέρη
“Αναμφισβήτητα το πεζοδρομημένο κέντρο των πόλεων γίνεται πιο ελκυστικό, δημιουργεί μεγαλύτερη κίνηση σε διάφορες επαγγελματικές δραστηριότητες και αποτελεί την σύγχρονη τάση των ευρωπαϊκών πόλεων. Στην Καλαμάτα, από το Σχέδιο Πόλης προβλέπονται αρκετές πεζοδρομήσεις οδών. Για να προχωρήσουν, όμως, οι παρεμβάσεις πεζοδρομήσεων στο κέντρο της πόλης μας απαιτούνται ορισμένες προϋποθέσεις, όπως για παράδειγμα, νέα ολιστική μελέτη του κυκλοφοριακού και του συγκοινωνιακού δικτύου. Την εφαρμογή της τεχνολογίας για όλη την καθημερινότητα των πολιτών που θα μειώσει τις άσκοπες μετακινήσεις οχημάτων προς το κέντρο, τη δημιουργία χώρων στάθμευσης περιφερειακά του κέντρου και τη διάνοιξη οδών, όπως προβλέπει το Σχέδιο Πόλης. Αυτά τα μέτρα θα δώσουν ανάσα στο κέντρο και τότε θα μπορούν να υλοποιηθούν τμηματικές πεζοδρομήσεις και μετά από διάλογο με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς και πολίτες”.
Νίκος Αλεξανδρόπουλος
“Η πεζοδρόμηση στο κέντρο της Αθήνας δεν μπορεί να συγκριθεί με την πεζοδρόμηση στο κέντρο της Καλαμάτας. Η μία είναι μητροπολιτικής εμβέλειας και η Καλαμάτα είναι μια μικρή πόλη κατ' αναλογία. Στην Καλαμάτα για να γίνει πεζοδρόμηση θα πρέπει να εξασφαλίσει προϋποθέσεις, όπως: 1) Εξασφάλιση βιώσιμης κινητικότητας. 2) Να μην μειωθεί η επιχειρηματικότητα. 3) Ανασχεδιασμό ολόκληρου του κέντρου. 4) Πολιτική ήπιας κινητικότητας που θα πάρει χρόνο. Δεν μπορεί να γίνουν μεμονωμένες ενέργειες. Εξασφάλιση νέων μέσων μεταφοράς που στη μετοχική τους σύνθεση θα έχουν την πλειοψηφία οι ήδη υφιστάμενες μεταφορικές δομές, ώστε να εξασφαλιστεί το εισόδημα των εργαζομένων. 5) Δημιουργία υπόγειων πάρκινγκ στις πλατείες για την άμεση προσβασιμότητα στα εμπορικά κέντρα.
Χρειάζεται συνεργασία πολλών ειδικοτήτων για τέτοιο σχεδιασμό δημοσίου χώρου. Δεν θεωρώ ότι οι προϋποθέσεις είναι ώριμες για μια τέτοια στόχευση. Εφόσον εξασφαλιστούν σε βάθος χρόνου θα μπορούμε να το δούμε και πάντα με άνοιγμα πρώτα κοινωνικού διαλόγου που είναι πολύ βασική προϋπόθεση”.
Μιχάλης Αντωνόπουλος
“Προφανώς και η πεζοδρόμηση του κέντρου της Καλαμάτας και ιδιαίτερα του ιστορικού είναι επιβεβλημένη σήμερα και αποτελεί βασικό σημείο αναφοράς στο πρόγραμμά μας και στις τοποθετήσεις μας στο Δημοτικό Συμβούλιο. Οι αναπλάσεις που σχεδιάσθηκαν μέχρι σήμερα, αφενός είναι κακής ποιότητας, αφετέρου γινόντουσαν αποσπασματικά. Ιατροπούλου και Ιστορικό Κέντρο είναι δύο βασικές θέσεις αξιολόγησης αυτών. Τα αποτελέσματα παρόλα αυτά είναι θεαματικά. Μεγάλη αποδοχή και επισκεψιμότητα. Ειδικά για το Ιστορικό Κέντρο απαιτείται ενοποίηση όλων των χώρων και των παράλληλων δρόμων που καταλήγουν στην πλατεία Οθωνος. Η ανάπλαση και πεζοδρόμηση της πλατείας 23 Μαρτίου δεν φτάνει, ούτε προηγήθηκε η πρόταση του αρχιτεκτονικού διαγωνισμού.
Το ίδιο θα έπρεπε να γίνει στην οδό Κολοκοτρώνη και Αναγνωσταρά, για να αναπτυχθεί η παλιά εμπορική αγορά της Ανατολικής πόλης, μέχρι το ναό του Αγ. Νικολάου.
Τέλος, σημαντική για την πόλη θα ήταν και η πεζοδρόμηση της οδού Ναυαρίνου που θα άλλαζε την επισκεψιμότητα της παραλιακής ζώνης για χιλιάδες επισκέπτες, αφού θεωρείται η μοναδική στην Ελλάδα με ιδιαίτερα φυσιογραφικά χαρακτηριστικά. Ας μη ξεχνάμε ότι οι πεζοδρομήσεις είναι το βασικό τμήμα του τεχνικού μας προγράμματος. Σε καμιά περίπτωση, όμως, δεν θα πρέπει να περιέχουν και τους ποδηλατόδρομους πάνω σε κεντρικές πλατείες και το Ιστορικό κέντρο. Ολα αυτά σημειωτέον δεν έχουν αναφορά σε ό,τι γίνεται στην Αθήνα, αλλά σε ό,τι έχει ανάγκη ο κάθε τόπος και οι πολίτες του”.
Θανάσης Βασιλόπουλος
“Κάθε πόλη έχει τα δικά της χαρακτηριστικά, αλλά και τα δικά της προβλήματα. Σίγουρα η πεζοδρόμηση του κέντρου της πόλης αποτελεί μια πολυπαραμετρική διαδικασία / επέμβαση που απαιτεί ολοκληρωμένη και επιστημονικά τεκμηριωμένη κυκλοφοριακή μελέτη, προκειμένου να αποφευχθούν βραχυπρόθεσμες, αλλά και μακροπρόθεσμες αστοχίες.
Η πεζοδρόμηση του κέντρου της Αθήνας, με δεδομένα τα προβλήματα της πρωτεύουσας και την κατάσταση του κέντρου της, ίσως να έχει σημαντικά οφέλη.
Αντιθέτως, η πόλη μας, η Καλαμάτα, έχει ένα κέντρο “διαμάντι”, καθαρό και σύγχρονο. Πιστεύουμε ότι το κέντρο της πόλης μας θα πρέπει να εξυπηρετεί τους πολίτες και κυρίως τους πεζούς.
Προτάσεις, όπως η πεζοδρόμηση του υπόλοιπου τμήματος της Αριστομένους μέχρι τη Φραντζή, της Σιδηροδρομικού Σταθμού και των κάθετων οδών, μετά από δημόσια διαβούλευση με τους πολίτες και τους φορείς της πόλης και εφόσον τεκμηριωθούν από την κυκλοφοριακή μελέτη, θα αναβαθμίσουν το κέντρο.
Στη “Δημιουργική Πρωτοβουλία” είμαστε αποφασισμένοι να ανακτήσουμε τους κοινόχρηστους χώρους για τους πολίτες και να βελτιώσουμε ακόμη περισσότερο την ποιότητα της ζωής μας”.
Βασίλης Κοσμόπουλος
“Η πόλη μας, ως το μεγαλύτερο αστικό κέντρο της νοτιοδυτικής Πελοποννήσου, συγκεντρώνει όλες τις εμπορικές, διοικητικές, οικονομικές, πολιτιστικές και τουριστικές λειτουργίες υπερτοπικής σημασίας, με αποτέλεσμα την προσέλκυση μεγάλου αριθμού μετακινήσεων ανθρώπων και εμπορευμάτων, που σε συνδυασμό με τους μόνιμους κατοίκους, αλλά και τους εποχικούς ταξιδιώτες - επισκέπτες δημιουργούν μια υπερφορτωμένη κίνηση στους κεντρικούς δρόμους της και το ιστορικό της κέντρο ειδικά κατά τους θερινούς μήνες και τις επίσημες αργίες.
Ταυτόχρονα η πόλη διαθέτει τα χαρακτηριστικά εκείνα που θα της επέτρεπαν να ξεφύγει από το αυτοκινητοκεντρικό μοντέλο και να αποτελέσει μια πόλη προσανατολισμένη σε εναλλακτικούς τρόπους μετακίνησης (πεζοί, ποδήλατο, δημόσιες συγκοινωνίες), κάτι που θα προσδώσει ποιότητα στην καθημερινότητα, καλύτερη εξυπηρέτηση στους κατοίκους της και νέα ώθηση στη σύγχρονη ανάπτυξή της.
Με αυτά τα δεδομένα βλέπουμε με θετικό μάτι τις πεζοδρομήσεις στην πόλη, με την προϋπόθεση ότι συνοδεύονται από κυκλοφοριακή μελέτη της ευρύτερης περιοχής, η οποία θα ενσωματώνει ένα Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας και θα απαντά στο πρόβλημα της στάθμευσης των αυτοκινήτων των κατοίκων των δρόμων που πεζοδρομούνται”.
Τόνια Κουζή
“Στην Καλαμάτα Τόπος Ζωής η επικεφαλής Τόνια Κουζή συμμετείχε με μελετητική ομάδα τους εξαίρετους συνάδελφους της αρχιτέκτονες μηχανικούς Μαρία Μαρλαντή και Ανδρέα Πετρόπουλο κερδίζοντας το πρώτο βραβείο στον αρχιτεκτονικό διαγωνισμό για την ανάπλαση της οδού 23ης Μαρτίου. Σε αυτή τη βραβευμένη λύση πρότειναν την απόλυτη πεζοδρόμηση της συγκεκριμένης οδού το 2016, όπως γίνεται στα περισσότερα ιστορικά κέντρα πόλεων διεθνώς αναβαθμίζοντας το χώρο από απλό σημείο μετάβασης σε ουσιαστικό τόπο ζωής.
Στο κείμενο που συνόδευε την πρόταση η μελετητική ομάδα ανέφερε σχετικά: «Η συνθετική ιδέα υλοποιείται πάνω σε μια ενιαία αστική επιδερμίδα, που πεζοδρομεί την οδό της 23ης Μαρτίου και τους κάθετους σε αυτήν δρόμους και δημιουργεί τις απαραίτητες αρθρώσεις για την αμφίδρομη σχέση του χώρου και τη συρραφή του ιστορικού κέντρου».
Τρία χρόνια μετά στο Σχέδιο 631 και με την ευκαιρία διεκδίκησης του Δήμου Καλαμάτας, η ομάδα των υποδομών προτείνει με απόλυτη σαφήνεια και χωρίς περιστροφές την πεζοδρόμηση της οδού Ναυαρίνου θέμα ταμπού για πολλές δεκαετίες από τις εκάστοτε δημοτικές ομάδες.
Σε κάθε ευκαιρία και δημόσιο βήμα δεν κρύβουμε τη γνώση διαχείρισης του δημόσιου χώρου και την απόλυτη πεποίθηση ότι η ποιοτική αναβάθμισή του επιβάλλεται. Δεν νοείται ποιοτικός δημόσιος χώρος και αξιόλογα τμήματα πόλης να καταλαμβάνονται από το αυτοκίνητο. Είμαστε διατεθειμένοι να περπατήσουμε με τα παιδιά μας από την γειτονιά μας σε έναν ασφαλή και ενδιαφέροντα περίπατο προς το πεζοδρομημένο Ιστορικό Κέντρο, να διασχίσουμε το εμπορικό κέντρο, να φτάσουμε εύκολα σε ένα επίσης πεζοδρομημένο παράκτιο μέτωπο και θα το διεκδικήσουμε μια και γνωρίζουμε τον τρόπο”.
Δημήτρης Κουκούτσης
“Στην χώρα μας υπάρχει ένα παράδοξο ότι μιλάμε για πολύπλοκα έργα που πρέπει να αντιμετωπίσουν πολυσύνθετα προβλήματα, συχνά αγνοούμε ως κοινωνία τις πραγματικές δυσκολίες. Είναι δυσκολίες που αφορούν από τον σχεδιασμό μέχρι και την υλοποίηση ενός έργου και που χρειάζονται μεγάλες και πολύχρονες προσπάθειες για να ξεπερασθούν.
Η έλλειψη κυκλοφοριακής μελέτης στα έργα που γίνονται κι ιδιαίτερα στις πεζοδρομήσεις δημιουργούν πονοκέφαλο στους οδηγούς, οι οποίοι φρακάρουν στην κίνηση και στη συνέχεια γυρίζουν γύρω - γύρω, προκειμένου να βρουν να παρκάρουν τα αυτοκίνητά τους. Είναι πολύ εύκολο να κλείνεις ένα δρόμο, αλλά είναι πολύ δύσκολο να διοχετεύσεις αλλού την κυκλοφορία αυτού του δρόμου. Πρώτα φτιάχνεις το σχέδιο κυκλοφορίας και βρίσκεις χώρους στάθμευσης με ειδικούς και μετά ανάλογα με τις αποφάσεις κλείνεις δρόμους”.
Μανώλης Μάκαρης
“Η πεζοδρόμηση στο κέντρο των πόλεων και η γενικότερη δημιουργία δικτύου πεζοπορικών διαδρομών που θα συνδέει διάφορες περιοχές της πόλης σε συνδυασμό με την ανάπτυξη ήπιων - εναλλακτικών τρόπων μετακίνησης εξασφαλίζει καλύτερη ποιότητα ζωής, βελτιωμένο μικροκλίμα, εμπορική και πολιτιστική ανάπτυξη σε τοπικό επίπεδο. Προϋποθέτει, όμως, έναν συνολικό σχεδιασμό κάτι το οποίο δεν υπάρχει ως τώρα στην Καλαμάτα.
Για οποιαδήποτε περαιτέρω πεζοδρόμηση θα πρέπει να προηγηθεί η εκπόνηση ενός σχεδίου βιώσιμης αστικής κινητικότητας. Χωρίς αυτό το σχεδιασμό και με δεδομένα τα προβλήματα που έχουν προκύψει από τις μείζονες - χωρίς προηγούμενη μελέτη- κυκλοφοριακές παρεμβάσεις των τελευταίων ετών, οποιαδήποτε αποσπασματική, πολύ περισσότερο μεγάλης έκτασης, παρέμβαση θα είναι δυνητικά επιζήμια”.
Δημήτρης Οικονομάκος
“Σημαντικό για εμάς, ώστε να έχει μια πόλη ένα καλό επίπεδο ποιότητας ζωής, είναι το αν υπάρχουν αλλά και σε τι κατάσταση είναι οι ελεύθεροι χώροι (πάρκα, παιδικές χαρές) οι πεζόδρομοι, ποδηλατόδρομοι και χώροι αθλητισμού. Σε ένα δήμο υποστελεχωμένο (40% λιγότεροι από το 2011) με κύριο μέλημα του τη φορολογία και το κόστος είναι φυσικό να μην αποτελούν προτεραιότητα αυτοί οι τομείς.
Μέσα από μια εμπεριστατωμένη μελέτη των υπηρεσιών του Δήμου θα μπορούσε να προκύψει μια εκτεταμένη πεζοδρόμηση, π.χ. του Ιστορικού Κέντρου σε πρώτη φάση, της Αριστομένους και της παραλιακής ζώνης το καλοκαίρι. Χρειάζεται, όμως, αυτά να αποτελέσουν τμήμα μιας γενικότερης μελέτης που θα πάρει υπόψη της, π.χ. συγκοινωνία, σχολεία, επαγγελματίες κλπ. Σε αυτό το πλαίσιο θα μπορούσαν να γίνουν πεζοδρομήσεις στις γειτονιές, σύνδεση με το ποδηλατόδρομο κλπ.
Παράλληλα, όμως, χρειάζεται να παρθούν μέτρα για τη στάθμευση των κατοίκων και των επισκεπτών. H δημιουργία περιφερειακών πάρκινγκ με δωρεάν μεταφορά στο κέντρο, όπως στην Πάτρα αποτελεί μια πρώτη ουσιαστική λύση”.
Μαρία Οικονομάκου
“Η πόλη της Καλαμάτας έχει ανάγκη από ένα όραμα που θα της επιτρέψει να προχωρήσει στην επόμενη μέρα, αξιοποιώντας όλα τα σύγχρονα εργαλεία για την εξασφάλιση της οικονομικής της μεγέθυνσης και θα την οδηγήσει σε δυναμική ανάπτυξη και εξασφάλιση του «ευ ζην» σε αυτή. Οραμα που πρέπει να περιλαμβάνει και την πολεοδομική ανασυγκρότησή της και να ακολουθείται από ανάλογο κυκλοφοριακό και όχι μόνο σχεδιασμό.
Η Καλαμάτα είναι Μητροπολιτικός Δήμος, πρωτεύουσα νομού, με οικονομική δραστηριότητα, υπηρεσίες που έλκουν καθημερινά σημαντικό μέρος του πληθυσμού, πολίτες, όμως και εκτός νομού, λόγω της αυξημένης τουριστικής κίνησης -καθώς η υφιστάμενη αστική και υπεραστική συγκοινωνία δεν μπορεί να καλύψει τις ανάγκες τους- καθιστώντας αναγκαία τη χρήση ΙΧ αυτοκινήτων.
Η ενοποίηση μέσω πεζοδρομήσεων των σημείων πολιτιστικής, τουριστικής, αλλά και εμπορικής ανάδειξης, με ταυτόχρονη διαχείριση των διελεύσεων, προφανώς είναι από τις βασικότερες προτεραιότητες του προγράμματός μας, έτσι ώστε ο Δήμος μας να σέβεται παράλληλα τόσο το περιβάλλον όσο και τον πολίτη.
Η πόλη άμεσα χρειάζεται μια σειρά ήπιων και χαμηλού κόστους παρεμβάσεων που θα δίνουν το μήνυμα ότι κινείται προς την κατεύθυνση σεβασμού στους πεζούς και τους ποδηλάτες, παρακινώντας και όχι εξαναγκάζοντας προς αυτήν την κατεύθυνση τους οδηγούς, που δεν θα διαταράσσουν την οικονομική ζωή της πόλης, αλλά θα την διευκολύνουν και θα επηρεάζουν θετικά την αισθητική της”.
Βασίλης Τζαμουράνης
“Διαρκής στόχος και προοπτική της ανάπτυξης του συστήματος μεταφορών του Δήμου Καλαμάτας είναι η μείωση της χρήσης του ιδιωτικού αυτοκινήτου στο κέντρο της πόλης, με ταυτόχρονη προώθηση της πολιτικής οι μικρές αποστάσεις να καλύπτονται, είτε πεζή με έργα πεζοδρομήσεων και αναπλάσεων, είτε με ποδήλατο με την κατασκευή δικτύου ποδηλατοδρόμων. Στο πλαίσιο αυτό, διαχρονικά έχουν ήδη εκτελεστεί αρκετά έργα πεζοδρομήσεων στο κέντρο, όπως ο κεντρικός πεζόδρομος Αριστομένους, τμήμα της Ιατροπούλου, η Βαλαωρίτου, η Αντωνοπούλου, το Ιστορικό Κέντρο κ.α.
Επίσης, έχουν δρομολογηθεί και είναι σε στάδιο δημοπράτησης. η ολοκλήρωση της πεζοδρόμησης της Ιατροπούλου, η κατασκευή πεζοδρόμων και διευρυμένων πεζοδρομίων στις οδούς Κολοκοτρώνη, Αναγνωσταρά, Σφακτηρίας κλπ.
Ως “Πρότυπος Δήμος” προτείνουμε, μεταξύ άλλων: 1) Την άμεση διαμόρφωση δύο πεζοδρόμων που θα συνδέουν τη Ράχη με το κέντρο και συγκεκριμένα: i) από το Δημοτικό Σχολείο προς την κεντρική πλατεία, μέσω του κόμβου Αθηνών - Μπουλούκου και των οδών Κλαδά και Ιατροπούλου και ii) από το κέντρο της συνοικίας προς την πλατεία 23ης Μαρτίου μέσω της οδού Οιχαλίας. 2) Εναν πεζόδρομο από την οδό Κολοκοτρώνη που μέσω της παλιάς πόλης και της Φυτειάς θα συνδέει την κεντρική πλατεία με το Ανατολικό Κέντρο και το Πανεπιστήμιο. 3) Μεσοπρόθεσμα επιδιώκουμε πλήρη πεζοδρόμηση του κέντρου της Καλαμάτας, στην περιοχή που ορίζεται από τις οδούς Αριστομένους, Φραντζή, Νέδοντος και Κροντήρη.
Ολα τα παραπάνω πρέπει να ενταχθούν στο σχέδιο βιώσιμης κινητικότητας του δήμου και να συνδυαστούν με μέτρα αντιμετώπισης των αναγκών στάθμευσης. Η υλοποίηση των προτεινόμενων έργων μπορεί να χρηματοδοτηθεί από πιστώσεις του Πράσινου Ταμείου”.
eleftheriaonline.gr