ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ
Συνεντεύξεις υποψηφίων

Με ένα κύκλο ερωτήσεων που θα επιχειρήσουν να κάνουν γνωστές τις θέσεις των υποψηφίων δημάρχων της Καλαμάτας για διάφορα σημαντικά ζητήματα της πόλης και της ευρύτερης περιοχής του Δήμου, η «Ε» ανοίγει σήμερα μια συζήτηση η οποία φιλοδοξεί να κάνει τα πράγματα πιο συγκεκριμένα από τις γενικόλογες δηλώσεις που συνήθως ακούγονται.

Αφού πρώτα δημοσιευτούν οι απόψεις των υποψηφίων, θα έχουν και οι δημότες την δυνατότητα να τις κριτικάρουν στέλνοντας τις δικές τους απόψεις.

Σαν πρώτο ερώτημα επιλέξαμε να απευθύνουμε το εξής: «Πώς φαντάζεστε την οδό Ναυαρίνου μετά από 5 χρόνια;». Και με αλφαβητική σειρά οι υποψήφιοι απαντούν:

 

Ελένη Αλειφέρη

“Ο Δήμος Καλαμάτας αποτελεί οικιστική επιλογή μόνιμης κατοικίας όλο και περισσότερων πολιτών και διαρκώς αναπτυσσόμενο τουριστικό προορισμό. Για να ανταποκριθεί στη διαρκώς αυξανόμενη ζήτηση και τις απαιτήσεις της εποχής, οφείλει να εξασφαλίσει τις αντίστοιχες υποδομές και προδιαγραφές οίκησης, φιλοξενίας αλλά και επαγγελματικών ευκαιριών.

Η οδός Ναυαρίνου αποτελεί την κυρίαρχη τουριστική εικόνα της εξωστρέφειας της πόλης, αλλά και βασική περιοχή ανάπτυξης επιχειρηματικής δραστηριότητας. Ταυτόχρονα αποτελεί και αναπόσπαστο τμήμα της καθημερινότητας των κατοίκων. Οφείλουμε λοιπόν να λάβουμε υπόψη μας όλους τους ανωτέρω παράγοντες σχεδιάζοντας την ευρύτερη τουριστική και επιχειρηματική εικόνα της Παραλίας της Καλαμάτας, με επίκεντρο πάντα τον άνθρωπο. Στόχος μας είναι η ολιστική αντιμετώπιση προσβλέποντας σταδιακά στην αποσυμφόρηση της Ναυαρίνου, την τόνωση των καταστημάτων και εξασφάλιση του χώρου προβολής τους, τη διεύρυνση της τουριστικής περιόδου, την ανάπτυξη του λιμανιού, την εξυπηρέτηση των μόνιμων κατοίκων και την αναβάθμιση της εικόνας της πλαζ ώστε ν’ αποκτήσει ταυτότητα. Οχι λοιπόν αποσπασματικές επεμβάσεις, αλλά πρώτα υλοποίηση των προβλεπομένων από το Σχέδιο Πόλης σε σχέση με τους κάθετους και παράλληλους δρόμους και τη διάνοιξη της οδού Κρήτης, υλοποίηση του ΒΑΑ αλλά και σχεδιασμός της συνολικής ταυτότητας του δήμου με υλοποίηση αντίστοιχων δράσεων και επεμβάσεων”.

 

Νίκος Αλεξανδρόπουλος

“Ορθό θα ήταν να ερωτηθώ πώς οραματίζομαι τη Ναυαρίνου μετά από 5 χρόνια. Δεν είναι μόνο η Ναυαρίνου, αλλά είναι και η επέκτασή της προς δυσμάς μέχρι την πίστα καρτ. Δεν μπορούμε να αναλύουμε αναπτυξιακά προγράμματα ή επιθυμίες για ό,τι υπάρχει ανατολικά από το λιμάνι και να είναι ανύπαρκτο από πλευράς ενδιαφέροντος ό,τι υπάρχει δυτικά του. Αυτό λέγεται ή κουτσή ανάπτυξη ή μονόπλευρο ενδιαφέρον. Βραχυπρόθεσμα υποχρεούμαστε να την ανεβάσουμε. Αναγκαία προϋπόθεση είναι η οδός Κρήτης να φθάσει στο “Φιλοξένια” και να δέχεται όλο τον κυκλοφοριακό όγκο. Απαιτείται ένθεν και ένθεν ανάπλαση της Κρήτης και ανάπλαση νοτίως της Ναυαρίνου υποδομών για λουόμενους. Από το “Πανελλήνιο” έως το “Φιλοξένια”. Πρωτίστως αρχιτεκτονικές μελέτες και δεσμεύσεις των ιδιοκτητών για ανέβασμα της αισθητικής σε ενιαίο πλάνο και ο δήμος να παύσει τη στεγνή εκμετάλλευση των επιχειρηματιών. Στο δρόμο και στα πεζοδρόμια να κυκλοφορούν μόνο πεζοί με παράλληλη διαμόρφωση άνετου ποδηλατόδρομου ασφαλείας. Ξεκάθαρα να κυκλοφορούν οχήματα πρώτης ανάγκης με επίσης εξασφάλιση της κινητικής ροής των αυξανόμενων ξενοδοχείων”.

Παναγιώτης Αλούπης

“Μια σύντομη αναφορά για την οδό Ναυαρίνου καθίσταται απαιτητή, για να καταστεί εμφανές ότι ένα θέμα που πλέον της εικοσαετίας προβληματίζει τον δημότη (ιδίως τους καλοκαιρινούς μήνες) και καταγράφεται στον τοπικό Τύπο είναι ανώριμο για τεχνική λύση. Συγκεκριμένα για μία εικοσαετία, δεν έχουν προβλεφθεί μελετητικά ή πραγματοποιηθεί κατασκευαστικά μελέτες ή έργα, που θα καθιστούσαν ώριμη μια τεχνική λύση, αισθητικά και χρηστικά βέλτιστη. Αντί για συνολικό σχεδιασμό του σημαντικότερου εργαλείου ανάπτυξης του Δήμου Καλαμάτας, έχουν και προβλέπονται να πραγματοποιηθούν επιφανειακές επεμβάσεις αμφίβολες ως προς την νομιμότητα και την χρήση, έως επικίνδυνες για τον δημότη (βλέπε ποδηλατόδρομος).

Επομένως επειδή ο ουσιαστικός σχεδιασμός αποτελεί βασικό άξονα του συνδυασμού μας, δεν θα αναλωθούμε σε αρχιτεκτονήματα αμφίβολης εφαρμογής, ούτε σε επιφανειακές επεμβάσεις (χαρακτηριστικό της απερχόμενης δημοτικής αρχής) και θα προτιμήσουμε ρεαλιστικές, εφικτές προτάσεις, ήτοι: Διάνοιξη και κατασκευή (με τα έργα υποδομής) των βασικών οδών, για το τμήμα μεταξύ Ναυαρίνου και Κρήτης. Πραγματική κυκλοφοριακή μελέτη, για το σύνολο του αστικού ιστού της Καλαμάτας, με πραγματικά στοιχεία για την συγκεκριμένη περιοχή, ήτοι κυκλοφοριακά στοιχεία, χώροι στάθμευσης κ.λπ. Αξιοποίηση σύμφωνα με το αναθεωρημένο σχέδιο του λιμένος Καλαμάτας. Τακτοποίηση και ορθολογική χρήση της παραλίας και του αιγιαλού.

Τα ανωτέρω είναι εφικτό να πραγματοποιηθούν και αποτελούν βασικές προϋποθέσεις ωρίμανσης για άρτιο σχεδιασμό (αισθητικό και χρηστικό) της οδού Ναυαρίνου”.

 

Μιχάλης Αντωνόπουλος

“Η οδός Ναυαρίνου αποτελεί μια ιδιαίτερη οδό για την πόλη της Καλαμάτας. Θα λέγαμε ότι είναι ο πλέον πολυσύχναστος και αγαπημένος τόπος διέλευσης για χιλιάδες Καλαματιανούς και επισκέπτες. Τα τελευταία χρόνια βιώνει την απαξίωση σε όλο το εύρος της. Οι λόγοι δεν αφορούν απλά την οικονομική κρίση, αλλά σχετίζονται με την κωλυσιεργία που υπάρχει στο μάστερ πλαν του λιμανιού και κυρίως από την απραξία και έλλειψη σχεδίου από την απερχόμενη δημοτική αρχή. Πολλές άλλες περιοχές της πόλης έχουν γνωρίσει σημαντική ανάπτυξη τα χρόνια της κρίσης. Θα πρέπει λοιπόν να εκπονηθεί άμεσα μελέτη συνολικής ανάπλασης της παραλιακής λεωφόρου με ενιαίο μέτωπο πεζοδρόμησης σε όλο το μήκος της, μέχρι και τη συμβολή της με την περιμετρική οδό Κρήτης. Η ανάπλαση θα περιλαμβάνει όλο το εύρος, με το υφιστάμενο πεζοδρόμιο και ποδηλατόδρομο που θα ενοποιηθούν. Η κυκλοφορία επί της οδού θα αφορά τη διέλευση των οχημάτων τροφοδοσίας σε τακτές ώρες, τους περίοικους κατοίκους που υποχρεωτικά θα πρέπει να έχουν θέσεις στάθμευσης στους κάθετους δρόμους και κυρίως θα πρέπει να περιέχει το σχεδιασμό και την πρόβλεψη για τη γραμμή τραμ που θα εξυπηρετεί συγκοινωνιακά όλη την λεωφόρο μέχρι και το σταθμό μετεπιβίβασης του αστικού λεωφορείου στο “Φιλοξένια”. Οι χώροι στάθμευσης κατά μήκος του μετώπου ανάπλασης θα αναπτυχθούν σε δημοτικούς χώρους που ήδη υπάρχουν και θα οργανωθούν κατάλληλα. Παράλληλα για την ολοκλήρωση του σχεδίου ανάπλασης θα αντιμετωπισθούν τα κυκλοφοριακά ζητήματα από την συγκοινωνιακή μελέτη που έχει ήδη καθυστερήσει με τη διάνοιξη των κάθετων σημαντικών οδών που διευκολύνουν την πρόσβαση από την οδό Κρήτης κ.λπ. Χρηματοδοτικό πρόγραμμα όπως αυτό της Βιώσιμης Αστικής Ανάπτυξης και το νέο ΕΣΠΑ μπορούν να υλοποιήσουν το σχεδιασμό σε βάθος τριετίας. Τα αποτελέσματα θα είναι εντυπωσιακά”.

 

Θανάσης Βασιλόπουλος

“Η οδός Ναυαρίνου αποτελεί για εμάς κύριο πυλώνα τουριστικής ανάπτυξης της περιοχής. Οι παρεμβάσεις που προγραμματίζουμε, είναι μέρος του συνολικού σχεδιασμού μας, που αξιοποιεί την ολοκλήρωση επικαιροποίησης του Master Plan του λιμανιού, με τρόπο που θα ενισχύσει την τουριστική κατεύθυνσή του και στοχεύουν στη βελτίωση της ελκυστικότητας της οδού, ώστε να αποτελέσει σταθερό πόλο έλξης επισκεπτών του Δήμου Καλαμάτας.

Ηδη έχουν δρομολογηθεί αναπλάσεις από τη Φαρών μέχρι την Ακρίτα, με μονοδρόμηση της οδού, επέκταση του βόρειου πεζοδρομίου, διάστρωση με κυβόλιθους και ανύψωση του οδοστρώματος στο ίδιο επίπεδο με το πεζοδρόμιο, δίνοντας μια ενιαία μορφή στο χώρο. Ο σχεδιασμός μας προβλέπει ανάλογα έργα και σε άλλα τμήματα (Κροντήρη - Φαρών, Ακρίτα – Βουλγαροκτόνου), παρεμβάσεις στις υποδομές, αλλά και ένα πρόγραμμα δράσεων για την ενίσχυση της επιχειρηματικότητας. Η θεσμοθέτηση και διοργάνωση εκδηλώσεων όλο το χρόνο, η ενίσχυση εναλλακτικών μορφών τουρισμού και η ανάπτυξη συνεργασιών και συνεργειών μπορούν να οδηγήσουν την οδό Ναυαρίνου και συνολικά την παραλιακή μας ζώνη σε μια άνθηση, καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους, τόσο για τους μόνιμους κατοίκους, όσο και για τους επισκέπτες”.

 

Βασίλης Κοσμόπουλος

“Ασχολούμαι με τα κοινά γιατί θέλω να σταματήσω να «φαντάζομαι» πώς θα πρέπει να αξιοποιηθούν τα πλεονεκτήματα της πόλης μου. Θέλω να εργαστώ ώστε η Ναυαρίνου να είναι ένας δρόμος που θα αναδεικνύει την προίκα της φύσης στην Καλαμάτα μας. Να είναι:

α) ένα από τα πολλά σημεία αναφοράς για τον κάτοικο της πόλης μας,

β) ελκυστική για τον επισκέπτη,

γ) φιλική στον μόνιμο κάτοικό της.

Απαραίτητα στοιχεία.

- Η εύκολη και ασφαλής πρόσβαση και κίνηση των επισκεπτών,

- η δυνατότητα για περίπατο και η απρόσκοπτη κίνηση με ποδήλατο,

- ο σεβασμός στις ανάγκες των μονίμων κατοίκων της,

- η καταλληλότητα της θάλασσας για κολύμβηση,

- η ένταξη όλων των παράκτιων κατασκευών σε ένα ενιαίο αρμονικό σύνολο.

Για να γίνει αυτό πρέπει η επόμενη δημοτική αρχή να αποφασίσει να τελειώνει με τα ημίμετρα, τα οποία κατά καιρούς ισχύουν στην περιοχή. Να πείσει ότι η αταξία που επικρατεί, με στόχο το όποιο βραχυπρόθεσμο κέρδος, είναι ο μεγαλύτερος εχθρός για την αξιοποίησή της. Μια δημοτική αρχή που δεν θα φαντάζεται, αλλά θα σχεδιάζει και θα υλοποιεί”.

 

Τόνια Κουζή

“Βασική αρχή της προτεινόμενης νέας Τομής, που παρουσιάσαμε στις 19 Φεβρουαρίου, είναι η ανάδειξη της ζώνης του παράκτιου μετώπου σε έναν σημαντικό δημόσιο χώρο που αποδίδεται ισότιμα σε όλους. Στη νέα Τομή το δάπεδο προκύπτει από ενιαίο υλικό, χωρίς κράσπεδα και υψομετρικές διαφορές, με στόχο την παραγωγή ενός μεγεθυσμένου ελεύθερου δημόσιου χώρου. Με γνώμονα το σχεδιασμό για τον άνθρωπο, μόνιμο κάτοικο και επισκέπτη, η νέα Τομή προτείνει μετά την οικοδομική γραμμή κατοίκησης να διαμορφωθεί μια ζώνη ανάπτυξης τραπεζοκαθισμάτων προκειμένου να εξυπηρετηθούν οι χρήσεις αναψυχής και εστίασης. Στη συνέχεια θα υπάρχει χώρος κίνησης μέσου σταθερής τροχιάς, που θα συνδέει την παραλιακή ζώνη με το Ιστορικό Κέντρο και θα αποτελεί σημείο από όπου θα διέρχονται οχήματα ασφαλείας, τροφοδοσίας καταστημάτων και αποκομιδής απορριμμάτων. Ετσι, θα αφήνεται ελεύθερος χώρος κίνησης πεζών και ποδηλάτων, ενώ το φυσικό απόθεμα του τόπου θα αφήνεται στη φυσική του κατάσταση. Στόχος, η απρόσκοπτη θέαση στον ορίζοντα, η ελεύθερη πρόσβαση σε θάλασσα και παραλία από τον πολίτη”.

 

Μανώλης Μάκαρης

“Η παραλία της Καλαμάτας αποτελεί σημαντικό συγκριτικό πλεονέκτημα της πόλης και για τουλάχιστον μια δεκαετία έχει αφεθεί στην τύχη της χωρίς καμία ουσιαστική παρέμβαση. Είναι απαραίτητο αυτό το πλεονέκτημα της Καλαμάτας να αξιοποιηθεί με τον καλύτερο δυνατό τρόπο, ώστε να αποφέρει πολλαπλά οφέλη στην ποιότητα ζωής των κατοίκων, αλλά και στην ποιοτική τουριστική ανάπτυξη. Η οδός Ναυαρίνου αποτελεί τροχοπέδη ανάπτυξης της παραλίας με τη σημερινή της λειτουργία ως βασικού οδικού άξονα της πόλης, καθώς είναι πολύ επιβαρυμένη κυκλοφοριακά, ιδιαίτερα τους καλοκαιρινούς μήνες. Ο απώτερος στόχος για τη Ναυαρίνου είναι η πεζοδρόμησή της. Για μια τέτοια, όμως, μείζονα παρέμβαση θα πρέπει: 1) Να γίνει διάνοιξη των καθέτων δρόμων και της απόληξης της οδού Κρήτης, έτσι ώστε να εξασφαλίζεται η απρόσκοπτη πρόσβαση. 2) Να γίνει συνολική ανάπλαση όχι μόνο του παραλιακού μετώπου, αλλά και του αστικού ιστού σε βάθος 100 μέτρων. Στο πλαίσιο αυτό η προκήρυξη αρχιτεκτονικού διαγωνισμού αποτελεί τη βέλτιστη λύση, ώστε η παραλία να αποτελέσει σημαντικό τοπόσημο για την Καλαμάτα. 3) Να γίνει κυκλοφοριακή μελέτη, έτσι ώστε να μην επιβαρυνθούν οι υπόλοιπες οδοί της παραλίας.

Η τελική μορφή ανάπλασης της παραλιακής ζώνης φυσικά θα υποβληθεί σε ανοιχτή διαβούλευση, έτσι ώστε να συμμετέχουν ενεργά οι πολίτες στη λήψη των αποφάσεων που τους αφορούν”.

 

Μαρία Οικονομάκου

“Η οδός Ναυαρίνου αποτελεί τον άξονα της πόλης της Καλαμάτας, όσον αφορά το «τουριστικό μέτωπο» έως την Ανατολική Παραλία. Εντάσσεται στον βασικό ιστό του εγκεκριμένου σχεδίου ανάπτυξης του master plan της Παραλίας. Πρέπει να εμμείνουμε συντεταγμένα στην προώθηση, στην ανάπτυξη και στην υλοποίηση του master plan τα επόμενα χρόνια, με σκοπό να καταφέρουμε να γίνει η περιοχή της Παραλίας της πόλης μας και το λιμάνι της, προορισμός και όχι σταθμός για τους επισκέπτες!

Να εξευρεθούν χώροι για στάθμευση (καλοκαίρι). Να αλλάξουν οι ώρες πεζοδρόμησης (σε πρωινές και βραδινές), ανάλογα με τους επισκέπτες και το ωράριο των καταστημάτων (εμπορικά). Να γίνει υπογειοποίηση δικτύων (εξάλειψη στύλων)”.

 

Δημήτρης Οικονομάκος

“Οι κάτοικοι και οι επισκέπτες της Ναυαρίνου ιδιαίτερα τον χειμώνα νιώθουν ότι είναι μια περιοχή παρατημένη με ιδιαίτερα προβλήματα. Στην ίδια και χειρότερη μοίρα είναι οι γειτονιές και τα χωριά του δήμου μετά από 9 χρόνια κρίσης. Τα μεγαλεπήβολα σχέδια της δημοτικής αρχής (mega yachts, κρουαζιερόπλοια) θα γίνουν μόνο αν το θέλουν οι εφοπλιστές και αν φυσικά τους συμφέρει. Παραθέτουμε ορισμένες προτάσεις που έχουμε καταθέσει κατά καιρούς: 1) Να σταματήσει η πολυδιάσπαση αρμοδιοτήτων (Λιμεναρχείο-Λιμενικό Ταμείο-Κτηματική-δήμος) και να περάσουν όλα στο δήμο για να σταματήσουν οι πολλές ταχύτητες. 2) Μείωση των υπερυψωμένων τελών των τραπεζοκαθισμάτων κατά 20% για να ανοίξουν και άλλες μικρές επιχειρήσεις. 3) Να υπάρξει κυκλοφοριακή μελέτη για την πλήρη πεζοδρόμηση της Ναυαρίνου με συγκεκριμένη επιστημονική άποψη που να περιλαμβάνει το κέντρο και τις γειτονιές της Καλαμάτας. 4) Οι αποθήκες του λιμανιού να γίνουν χώρος πολιτισμού (με κατάλληλη μελέτη) που θα δώσει ζωή και το χειμώνα. 5) Να φτιαχτεί μουσείο για την ιστορία του εργατικού κινήματος με επίκεντρο την εξέγερση των λιμενεργατών. 6) Αξιοποίηση του Πάρκου του Λιμενικού. 7) Πολιτιστικές εκδηλώσεις καθ’ όλη τη διάρκεια της χρονιάς”.

 

Βασίλης Τζαμουράνης

“Η οδός Ναυαρίνου είναι ο πιο πολυσυζητημένος δρόμος της πόλης μας, με καθοριστική σημασία στη λειτουργία της ανατολικής παραλιακής ζώνης. Για 8 με 9 μήνες, περίπου, λειτουργεί χωρίς ιδιαίτερα προβλήματα, ενώ τους υπόλοιπους 3 - 4, σε ημέρες αιχμής, εμφανίζει μεγάλους κυκλοφοριακούς φόρτους, ηχορρύπανση και κινδύνους για τους επισκέπτες, αλλά και τους εργαζόμενους στα παραλιακά καταστήματα. Οι μελέτες που έχουν εκπονηθεί τα προηγούμενα χρόνια συγκλίνουν στην άποψη ότι η οδός Ναυαρίνου μπορεί -και πρέπει- να λειτουργεί διαφορετικά τη χειμερινή περίοδο και διαφορετικά την περίοδο του καλοκαιριού. Η Ναυαρίνου πρέπει να μετατραπεί σε δρόμο ήπιας κυκλοφορίας, ήπιας χρήσης και τοπικής εξυπηρέτησης, έτσι ώστε να αναβαθμιστεί η ποιότητα ζωής των κατοίκων της και παράλληλα να βοηθήσει την ανάπτυξη των καταστημάτων και να γίνει πιο ελκυστική για επισκέπτες, πεζούς και ποδηλάτες. Αλλωστε, αυτό προβλέπει και το εγκεκριμένο ρυθμιστικό σχέδιο πόλης και αυτό θα επιτευχθεί με τη διάνοιξη των κάθετων οδών που συνδέουν τη Ναυαρίνου με την οδό Κρήτης. Οι πράξεις αναλογισμού που απαιτούνται για τη διάνοιξή τους είναι στο στάδιο της ολοκλήρωσης.

Υπάρχει έτοιμη μελέτη του αγωγού ομβρίων που πρέπει να κατασκευαστεί για να απαλλάξει την παραλιακή ζώνη από πλημμυρικά φαινόμενα, ενώ θεωρώ αναγκαία την υπογειοποίηση του δικτύου της ΔΕΗ, καθώς και την αισθητική και λειτουργική αναβάθμιση της παραλιακής ζώνης, από το “Πανελλήνιο” μέχρι την Ανάσταση”.

eleftheriaonline.gr