ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ
Συνεντεύξεις υποψηφίων

Ολοκληρωμένη κυκλοφοριακή μελέτη, δημιουργία μεγάλων χώρων στάθμευσης στις εισόδους της πόλης και σχέδιο μετεπιβίβασης σε μέσα μαζικής μεταφοράς με συχνά δρομολόγια, αναβάθμιση και αναδιάρθρωση της αστικής συγκοινωνίας, προτείνουν μεταξύ άλλων οι υποψήφιοι δήμαρχοι της Καλαμάτας.

Κάποιοι προτείνουν επίσης προαστιακό σιδηρόδρομο προς Αεροδρόμιο - Μεσσήνη και ΤΕΙ, καθώς και τραμ στην πόλη, απαντώντας στο ερώτημα της “Ε”: “Η Καλαμάτα στερείται των αναγκαίων μέσων μαζικής μεταφοράς και το κυκλοφοριακό επιβαρύνεται. Εχετε κάποιο σχέδιο αποσυμφόρησης της κυκλοφορίας;”.

 Ελένη Αλειφέρη

“Για να μιλήσουμε για ουσιαστική αντιμετώπιση του κυκλοφοριακού προβλήματος είναι επιβεβλημένη η εκπόνηση μιας ολοκληρωμένης κυκλοφοριακής μελέτης που θα μας επιδείξει τους καλύτερους τρόπους διαχείρισής του. Είναι άσκοπες οι μεμονωμένες ενέργειες χωρίς να υπάρχει ολοκληρωμένο σχέδιο διαχείρισης της κυκλοφορίας των οχημάτων πρωτίστως. Επιβεβλημένη, επίσης, είναι η ολοκλήρωση του Σχεδίου Πόλεως και η εφαρμογή του, η οποία θα συμβάλει στην αποσυμφόρηση, αλλά και τη διοχέτευση των οχημάτων εκτός του κέντρου της πόλης. Υπάρχει πρόβλεψη στο Σ.Π. για διάνοιξη δρόμων (π.χ. Βύρωνος και Μαιζώνος). Επειδή όμως δεν μπορούν να γίνουν όλα εν μία νυκτί και το πρόβλημα είναι υπαρκτό, αλλά και χρήζει άμεσης αντιμετώπισης, έχουμε συγκεκριμένες προτάσεις οι οποίες μπορούν να εφαρμοστούν άμεσα. Προτείνουμε λοιπόν: 1) Εγκατάσταση ολοκληρωμένου ηλεκτρονικού συστήματος έξυπνης στάθμευσης, στα πρότυπα άλλων ελληνικών πόλεων. Με απλά λόγια: α. Να εγκατασταθούν αισθητήρες στάθμευσης σε όλους τους κεντρικούς δρόμους και μέσω εφαρμογής στα κινητά να μπορεί ο κάθε πολίτης να βλέπει πού υπάρχει ελεύθερη θέση στάθμευσης. β. Ο χρήστης να πληρώνει απευθείας από το κινητό του και, το σημαντικότερο, να χρεώνεται μόνο τον πραγματικό χρόνο στάθμευσής του. 2) Εφαρμογή συστήματος ηλεκτρονικής διοικητικής εξυπηρέτησης στο δήμο, που θα μειώσει τις μετακινήσεις των πολιτών. 3) Δημιουργία χώρων στάθμευσης περιφερειακά του κέντρου, με παράλληλο σχέδιο μετεπιβίβασης, είτε με μέσα μαζικής μεταφοράς κοντινής απόστασης και συχνής κίνησης είτε με εναλλακτικούς τρόπους επιλογής του πολίτη (ποδήλατο κ.λπ.). 4) Συνεργασία με το Αστικό ΚΤΕΛ με στόχο τον εκσυγχρονισμό του στόλου του”.

 Νίκος Αλεξανδρόπουλος

“Εχοντας κατά νου λύση για το κυκλοφοριακό στην πόλη δεν μπορεί να μην λάβουμε υπ' όψιν το πιο εφιαλτικό σενάριο. Στερεύει η τσέπη, στερεύει το ευρώ, στερεύουν τα καύσιμα, λιγότερα αυτοκίνητα. Το χρέος του δημότη Καλαμάτας που δεν το γνωρίζει, που αποκρύπτεται, μήπως βοηθάει για να μεγαλώνει το στέγνωμα της τσέπης του κάθε συνδημότη μας;

Σε αντίθετη περίπτωση το κυκλοφοριακό θα έπρεπε να μπει σε μια λογική μακροχρόνιων μετρήσεων και κάθε φορά μεταβαλλόμενων λύσεων ανά τακτά χρονικά διαστήματα, με λογισμικό προσομοίωσης, ώστε να ελαχιστοποιηθεί το λάθος (σχέδιο SUMP που έχω δημοσιεύσει πρόσφατα). Εφαρμόζεται σήμερα σε ευρωπαϊκές πόλεις με επιτυχία. Επίσης, βλέπω ως λύση δύο σύγχρονα κέντρα κινητικότητας ανατολικά και δυτικά της πόλης (στην περιοχή Νέας Εισόδου - Γιαννιτσανίκων) με φυλασσόμενο πάρκινγκ ΙΧ αυτοκινήτων, ηλεκτρικά μέσα οδικής μεταφοράς, πολύ συχνή συγκοινωνία και εγκατάλειψη της μάστιγας που στενεύει διαρκώς εδώ και 40 χρόνια τους δρόμους, έχοντας λογική μονοπατιού. Διαπιστώνω ότι δεν υπάρχει δημοτική προσωπικότητα στο μείζον αυτό πρόβλημα έως σήμερα. Ευελπιστούμε να προσφέρουμε και στην εφηρμοσμένη αυτά τα οποία λέμε”.

 Παναγιώτης Αλούπης

“Η Καλαμάτα στερείται ουσιαστικού σχεδιασμού και των απαιτουμένων μελετών, υποδομών κ.λπ. που θα καθιστούσαν ανταποδοτικό τον εκσυγχρονισμό του απαρχαιωμένου στόλου των αστικών μέσων μαζικής μεταφοράς (ΜΜΜ). Η απερχόμενη δημοτική αρχή (με δανεικά), επιλέγοντας μεθόδους αντίθετες από αυτές που επιτάσσει ο σχεδιασμός ευρωπαϊκής πόλης, αναλώθηκε σε επεμβάσεις επιφανειακές, κατά βάση ψηφοθηρικές, αγνοώντας προκλητικά νόμους και σύγχρονες πρακτικές σχεδιασμού αστικών επεμβάσεων, επιβαρύνοντας την ήδη εκ των ανωτέρω βεβαρημένη κατάσταση. Εκμεταλλευόμενη ανύπαρκτους δημοτικούς και γενικά ελεγκτικούς μηχανισμούς, οδήγησε την πόλη της Καλαμάτας στην σημερινή ανεξέλεγκτη κατάσταση ιδίως σε συγκεκριμένες χρονικές στιγμές. Το κόστος εκσυγχρονισμού των ΜΜΜ έχει καταστεί ασύμφορο, με απαίτηση συμμετοχής άμεσα ή έμμεσα από τον δημότη. Αυτονόητο (εδώ και δεκαετίες;) μία επίκαιρη, πραγματική, ουσιαστική, κυκλοφοριακή μελέτη. Καθίσταται προφανής η δραστική, ευέλικτη ανασύνταξη των γραμμών (ως προς την συχνότητα, την κάλυψη απομακρυσμένων περιοχών, συνεργασία με υπεραστικά ΜΜΜ κ.λπ.) των αστικών ΜΜΜ. Ο εκσυγχρονισμός του στόλου οχημάτων (με ρεαλιστική οικονομοτεχνική μελέτη και δημοτικής συνδρομής) προσδοκώντας να καταστούν αυτά θελκτικά στους δημότες, ώστε να περιοριστεί η χρήση του αυτοκινήτου στο κέντρο της πόλης.

Απαίτηση για δραστική άρση ακόμα και ματαίωση επιφανειακών, ψηφοθηρικών, παράνομων επεμβάσεων, φθάνοντας και στην απώλεια χρηματοδοτήσεων, εάν δεν υπάρχει δυνατότητα για μεταφορά αυτών σε άλλα έργα.

Η πρότασή μας για ενιαίο παραλιακό μέτωπο (τουριστικά αναπτυσσόμενο) σε συνέργεια με τον Δήμο Μεσσήνης από Μικρά Μαντίνεια μέχρι Πεταλίδι συνηγορεί στην λειτουργία μελλοντικά ενός ηλεκτρικού μέσου σταθερής τροχιάς (τραμ). Εργο που αναβαθμίζει αισθητικά, λειτουργικά (επικοινωνία, αποσυμφόρηση των δύο Δήμων κ.λπ.), ο δε συνδυασμός με ανανεώσιμες πηγές ενέργειας (κάλυψης τμήματος του λειτουργικού κόστους) καθιστά βιώσιμο λειτουργικά το έργο”.

 Μιχάλης Αντωνόπουλος

“Το μεγάλο θέμα του κυκλοφοριακού της πόλης απαιτεί επιτακτικά συγκοινωνιακή μελέτη -η οποία θα έπρεπε να έχει εκπονηθεί άμεσα μετά το τελευταίο Γενικό Πολεοδομικό Σχέδιο του 2011-, αλλά και τη διάνοιξη της βασικής οδού Βασ. Γεωργίου και την ολοκλήρωση του περιμετρικού της πόλης. Περιττό να θυμίσουμε ότι μετά το πολεοδομικό του 1985 ακολούθησε η μελέτη Ζέκκου και από τότε η Καλαμάτα είναι μια τελείως διαφορετική πόλη με το ίδιο βεβαίως εκπονημένο σχέδιο κυκλοφορίας. Με τις συνεχείς παρεμβάσεις αναπλάσεων και τη μείωση του εύρους πολλών βασικών οδών της πόλης οδηγηθήκαμε σε ένα σοβαρό και επικίνδυνο ταυτόχρονα κυκλοφοριακό αδιέξοδο.

Η αναβάθμιση της αστικής συγκοινωνίας μέσω του νέου ΕΣΠΑ 2021-2027 με κίνητρα και ενίσχυσή της από τη δημοτική αρχή, με επανασχεδιασμό και επεκτάσεις μέχρι το αεροδρόμιο κ.λπ., θα έδινε ανάσα και θα μείωνε τον κυκλοφοριακό φόρτο. Η προτεινόμενη λειτουργία του τραμ και η διάνοιξη των κάθετων οδών στο μέτωπο της Ναυαρίνου, αλλά και σε άλλες σημαντικές γειτονιές της Καλαμάτας, θα λειτουργούσε καταλυτικά από το παραλιακό μέτωπο και μέχρι την νέα αγορά. Οι οργανωμένες θέσεις στάθμευσης θα πρέπει να αυξηθούν με διάθεση δημοτικών χώρων σε κομβικά σημεία περιμετρικά της πόλης, όπου θα υπάρχει άμεση ανταπόκριση με το αναβαθμισμένο δίκτυο των αστικών λεωφορείων”.

 Θανάσης Βασιλόπουλος

“Πράγματι, η συνεχώς αυξανόμενη επισκεψιμότητα της Καλαμάτας, η οποία καθίσταται σταδιακά σημαντικός τουριστικός προορισμός, αλλά και η επιλογή της ως πόλης για μόνιμη κατοικία από ολοένα και μεγαλύτερο αριθμό πολιτών, έχουν επιβαρύνει σημαντικά τον κυκλοφοριακό φόρτο, με όλα τα αρνητικά που αυτό συνεπάγεται για την καθημερινότητα των κατοίκων, αλλά και για το περιβάλλον.

Απάντηση στο πρόβλημα υπάρχει, και είναι ήδη δρομολογημένη. Η παράταξή μας είναι αποφασισμένη να προχωρήσει το σχεδιασμό της σημερινής δημοτικής αρχής, που προβλέπει την υπογραφή σύμβασης με την ανάδοχο ομάδα μελετητών για την εκπόνηση Σχεδίου Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας. Πρόθεσή μας, μάλιστα, είναι η επιτάχυνση των σχετικών διαδικασιών, ώστε η μελέτη να ολοκληρωθεί στο συντομότερο δυνατό χρόνο και να προχωρήσουμε άμεσα στην εφαρμογή της.

Μέσα από το Σχέδιο, θα εξετάσουμε συνολικά τον αστικό, υπεραστικό και τουριστικό σχεδιασμό του Δήμου και φυσικά των αστικών μεταφορών.

Σε συνεργασία με τους φορείς των μέσων μαζικής μεταφοράς θα προχωρήσουμε, με βάση το Σχέδιο, σε αναδιοργάνωση των δρομολογίων, ώστε να εξυπηρετούν καλύτερα τις ανάγκες των δημοτών, σε καθορισμό των χώρων στάθμευσης, χάραξη δικτύου ποδηλατοδρόμων και πεζοδρόμων και αξιοποίηση των δυνατοτήτων της νέας τεχνολογίας. Την ίδια στιγμή, αξιοποιώντας όλους τους τρόπους χρηματοδότησης, θα στηρίξουμε την ανανέωση του στόλου των οχημάτων, με σύγχρονα, μικρά, ευέλικτα, ηλεκτροκίνητα λεωφορεία, καθώς και οχήματα προωθημένης αντιρρυπαντικής τεχνολογίας”.

 Βασίλης Κοσμόπουλος

“Η Καλαμάτα αντιμετωπίζει τα τυπικά κυκλοφοριακά προβλήματα των ελληνικών πόλεων: αστικά τμήματα χωρίς σωστή κατανομή διαμπερούς ή ακτινικά διαμορφωμένου κυκλοφοριακού δικτύου, παρεμπόδιση κυκλοφορίας λόγω παράνομης στάθμευσης, προβληματική προσβασιμότητα ΑμεΑ, μικρό αριθμό θέσεων στάθμευσης, υποτυπώδη κάλυψη των αναγκών στις μετακινήσεις μέσα στην πόλη αλλά και πέριξ αυτής από τα μέσα μαζικής μεταφοράς (ΜΜΜ), μη λειτουργία προαστιακού μεταξύ των όμορων δήμων Καλαμάτας - Μεσσήνης.

Εχουν περάσει περισσότερα από 10 χρόνια από την τελευταία κυκλοφοριακή μελέτη, η οποία αφ’ ενός δεν κάλυπτε το σύνολο της πόλης, αφ’ ετέρου ουδέποτε εφαρμόστηκε στο σύνολό της. Εκτοτε έγιναν νέες πεζοδρομήσεις, μειώσεις εύρους οδών και αλλαγή κατεύθυνσης αυτών, χωρίς ουσιαστική μελέτη των κυκλοφοριακών επιπτώσεων που επέφεραν.

Απαιτείται λοιπόν νέα κυκλοφοριακή - συγκοινωνιακή μελέτη, η οποία θα ενσωματώνει ένα Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας που θα επιδιώκει την αύξηση του ποσοστού χρήσης των ΜΜΜ, καθώς και των εναλλακτικών τρόπων μετακίνησης (ποδήλατο, πεζή μετακίνηση), σε συνδυασμό με τη μείωση της χρήσης ΙΧ οχημάτων, διασφαλίζοντας την απρόσκοπτη και ασφαλή μετακίνηση όλων ανεξαιρέτως των ατόμων. Η χρησιμοποίηση μικρών λεωφορείων -που θα διασυνδέουν με πυκνότητα, μέσω μετεπιβιβάσεων και με ενιαίο κόμιστρο, όλες τις περιοχές της πόλης- είναι στις προτεραιότητές μας”.

 Τόνια Κουζή

“Το κυκλοφοριακό αποτελεί ένα από τα κυριότερα ζητήματα που απασχολεί την καθημερινότητα των πολιτών στην Καλαμάτα. Στην «Καλαμάτα Τόπος Ζωής» έχουμε εκπονήσει ένα ολιστικό σχέδιο για την αποσυμφόρηση και τον εξορθολογισμό του κυκλοφοριακού δικτύου της πόλης. Προς την κατεύθυνση αυτή, προτείνουμε την ενίσχυση της λεωφορειακής υποδομής με ταχύτερα νέα δρομολόγια μικρότερων οικολογικών λεωφορείων, την παροχή κινήτρων στους ιδιοκτήτες λεωφορείων και την άσκηση κοινωνικής τιμολογιακής πολιτικής. Παράλληλα, την μετατροπή του εγκαταλελειμμένου σιδηροδρόμου σε προαστιακό που θα συνδέει με συνεχή δρομολόγια την Καλαμάτα με την Μεσσήνη (με ενδιάμεσους σταθμούς το νέο Δημαρχείο, το Ασπρόχωμα/ΤΕΙ και το αεροδρόμιο), αλλά και την επανεξέταση της προοπτικής βιώσιμης λειτουργίας σταθερού μέσου τροχιάς (τραμ) στην πόλη.

Η δημιουργία μεγάλων σταθμών στάθμευσης αυτοκινήτων στις πύλες του οικιστικού συγκροτήματος (Νέα Είσοδος, Σπάρτης, Δυτική και Ανατολική Παραλία) με την αντίστοιχη συγκοινωνιακή διασύνδεση, θα αναγκάσουν τον επισκέπτη να σταθμεύει το αυτοκίνητό του εκτός κέντρου και από εκεί να κινείται με εναλλακτικούς τρόπους. Σημαντική είναι η ενίσχυση, επέκταση και διασύνδεση όλης της πόλης με συνεχή δίκτυα ποδηλατοδρόμων, αλλά και ζώνες προσπέλασης πεζών.

Ζωτικής σημασίας θεωρούμε την εξασφάλιση θέσεων στάθμευσης για τους μόνιμους κατοίκους του κέντρου της πόλης σε διακριτό ξεχωριστό χώρο, αφού δεν μπορεί να λαμβάνονται στην πόλη μέτρα περιορισμού της στάθμευσης, μειώνοντας τις προσφερόμενες θέσεις στάθμευσης και αυξάνοντας την κυκλοφοριακή φόρτιση, χωρίς πρώτα να έχει εξασφαλισθεί η στάθμευση των μόνιμων κατοίκων.

Η χρήση της τεχνολογίας στην ιεράρχηση και διαχείριση του κυκλοφοριακού δικτύου είναι κάτι παραπάνω από απαραίτητη, με άμεση ενημέρωση από κινητά τηλέφωνα και εφαρμογές για έκτακτα προβλήματα του δικτύου ή για τη διαχείριση των διαθέσιμων θέσεων στάθμευσης”.

 Δημήτρης Κουκούτσης

“Ο δήμος προχώρησε σε αποσπασματικές παρεμβάσεις, χωρίς κανένα συνολικό σχέδιο κυκλοφοριακής αποσυμφόρησης της πόλης, και τελικά οι όποιες παρεμβάσεις έδωσαν κάποιες ανάσες τοπικά, αλλά ούτε έλυσαν το πρόβλημα ούτε το βελτίωσαν. Η πόλη χρειάζεται ένα σοκ για να συνέλθει. Οι μικρής έκτασης πεζοδρομήσεις δεν αποδίδουν. Η στέρηση χώρων στάθμευσης από τα ΙΧ δεν αποδίδει. Μέχρι τώρα δεν υπάρχει ένα συγκεκριμένο σχέδιο, μια συνολική επιστημονικά τεκμηριωμένη πρόταση και κυρίως δεν υπάρχει η πολιτική βούληση για σύγκρουση με όλους και όλα για το καλό της πόλης και του κοινωνικού συνόλου (όχι για το διαφορετικό καλό κάθε ομάδας, κάθε συντεχνίας, καθενός μας ξεχωριστά).

Στα πλαίσια ενός κεντρικού σχεδίου για την πόλη είναι ξεκάθαρο ότι οι λύσεις πρέπει να είναι ρηξικέλευθες, με πρώτη την κατασκευή πάρκινγκ περιφερειακά της πόλης που θα στηρίζονται στην μεταφορά των επισκεπτών στο κέντρο, την παραλία και όπου αλλού επιθυμούν με μικρά λεωφορεία οικολογικής κίνησης. Παροχή κινήτρων για την αγορά νέων, μικρών, μοντέρνων λεωφορείων. Η πόλη μας χρειάζεται ένα ολοκληρωμένο ηλεκτρονικό σύστημα έξυπνης στάθμευσης. Σημαντικό ρόλο θα παίξει και η εκπαίδευση των πολιτών, γιατί η συμπεριφορά μας ως «υπεύθυνων» πολιτών είναι ανεύθυνη και παιδαριώδης ακόμα και στην κινητικότητά μας”.

 Μανώλης Μάκαρης

“Η παράταξή μας ήδη από το 2017 έχει παρουσιάσει τις αρχές ενός σχεδίου βιώσιμης αστικής κινητικότητας σε ειδική εκδήλωση. Εντελώς επιγραμματικά αναφέρουμε: Τα μέσα μαζικής μεταφοράς μπορούν να παίξουν σημαντικό ρόλο στην μετακίνηση του πληθυσμού μέσα στην πόλη και στην κυκλοφοριακή αποσυμφόρηση. Προτείνουμε: Επέκταση της αστικής συγκοινωνίας σε όλες τις γειτονιές και συνοικίες της πόλης (π.χ. οδοί Ηρώων, Ακρίτα κ.λπ.). Να αξιοποιηθεί το ολοκληρωμένο σχέδιο αναδιάρθρωσης και επέκτασης της αστικής συγκοινωνίας που έχει καταθέσει το Αστικό ΚΤΕΛ. Αναπροσαρμογή του στόλου της αστικής συγκοινωνίας με ευέλικτα mini bus που μπορούν να χρησιμοποιηθούν σε δυσπρόσιτες περιοχές. Επαναλειτουργία προαστιακού σιδηροδρόμου με την μορφή ηλεκτροκίνητου ελαφρού τρένου (Light Rail System), έτσι ώστε οι επισκέπτες από γειτονικές περιοχές (π.χ. Μεσσήνη κ.λπ.) να το χρησιμοποιούν για την πρόσβασή τους στο κέντρο της πόλης. Συνδυασμένες μετακινήσεις, δηλαδή να δημιουργηθούν οι προϋποθέσεις άμεσης συνεργασίας των μέσων μαζικής μεταφοράς (υπεραστικό και αστικό ΚΤΕΛ, προαστιακός σιδηρόδρομος) μεταξύ τους και με τα άλλα μέσα προς όφελος των πολιτών που μετακινούνται. Δημιουργία λειτουργικού δικτύου ποδηλατοδρόμων και πεζοδρόμων που θα ευνοούν την εναλλακτική μορφή μετακίνησης προς όλες τις κατευθύνσεις. Παράλληλα, να εξεταστεί η πιθανότητα δημιουργίας δικτύου κοινόχρηστων ποδηλάτων και υιοθέτησης υπηρεσιών μικρο-κινητικότητας (e-scooters, ηλεκτρικά ποδήλατα κ.λπ.) που αποτελούν την πλέον σύγχρονη και περιβαλλοντικά φιλική τάση στις αστικές μετακινήσεις μικρών αποστάσεων. Δημιουργία υποδομών στάθμευσης περιφερειακά του κέντρου και στην παραλία”.

 Δημήτρης Οικονομάκος

“Το κυκλοφοριακό πρόβλημα και η έλλειψη μέσων μαζικής μεταφοράς (ΜΜΜ) είναι αποτέλεσμα της λογικής της ανταποδοτικότητας που θεωρεί τη μεταφορά κόστος. Στο Δημοτικό Συμβούλιο καταθέσαμε συγκεκριμένες προτάσεις. Η ανάπτυξη των ΜΜΜ πρέπει να συνδυαστεί και με άλλα μέτρα, όπως: Αξιοποίηση επιστημονικού και εργατικού δυναμικού του δήμου για τη μελέτη και κατασκευή όλων των απαραίτητων έργων, ώστε να υπάρξει και ουσιαστική μείωση του κόστους (π.χ. η κατασκευή της παραλιακής ζώνης στην Πάτρα στοίχισε 3.000 ευρώ όταν με εργολάβους θα στοίχιζε 100.000. Ανάπτυξη μέσων φιλικών στο περιβάλλον π.χ. (ηλεκτρικός σιδηρόδρομος για ΤΕΙ, Νοσοκομείο, Μεσσήνη, γειτονιές), αξιοποιώντας τις γραμμές του τρένου, οι οποίες σε τμήμα της πόλης τσιμεντώθηκαν. Σύγχρονη και συχνή επικοινωνία των χωριών. Φτηνό εισιτήριο και ελαφρύνσεις σε ευπαθείς ομάδες. Ανάπτυξη δικτύου ποδηλατοδρόμων και σύνδεση τους με όλα τα σχολεία. Κατασκευή πεζόδρομων, διαπλάτυνση πεζοδρομίων και στις γειτονιές. Δημιουργία νέων και αξιοποίηση περιφερειακών πάρκινγκ (λαϊκής αγοράς) και σύνδεσή τους με το κέντρο και την παραλία με δωρεάν δημοτική συγκοινωνία. Επαναπροσδιορισμός (τιμή, περιοχές) της ελεγχόμενης στάθμευσης”.

 Μαρία Οικονομάκου

“Η Καλαμάτα έχει όλα εκείνα τα χαρακτηριστικά, έτσι ώστε με συντονισμένες κινήσεις να μετατραπεί σε μια οικολογική πόλη πρότυπο, με λιγότερα αυτοκίνητα στο κέντρο της και με ταυτόχρονη παρουσία εναλλακτικών «πράσινων» μέσων μεταφοράς σε όλη την έκταση της.

Οι κυκλοφοριακές ρυθμίσεις, ειδικά κατά τη διάρκεια βεβαρημένων περιόδων, είναι ένα «εργαλείο» με προσωρινά ωστόσο αποτελέσματα. Επιβάλλεται να υπάρξει ένας ολοκληρωμένος σχεδιασμός, ο οποίος θα έχει σε πρώτο πλάνο τον δημότη/επισκέπτη και τη φιλική προς το περιβάλλον τεχνολογία αναφορικά με τα μέσα μαζικής μεταφοράς (ΜΜΜ). Πεζοδρομήσεις και ενοποιήσεις χώρων με έντονο το στοιχείο του πρασίνου, δημιουργία θέσεων στάθμευσης σε περισσότερους χώρους πέριξ του κέντρου και της παραλιακής ζώνης, διάνοιξη δρόμων (ειδικά κάθετων στη Ναυαρίνου), δημιουργούν αποτελεσματικά συνθήκες αποσυμφόρησης.

Αδιαμφισβήτητα, και λόγω της συνεχούς αυξανόμενης επισκεψιμότητας της πόλης μας, αλλά και της ευρύτερης περιοχής, αποτελεί στοίχημα για την επόμενη μέρα, ο σωστός σχεδιασμός και η άμεση συνεργασία σε όλα τα επίπεδα με το Αστικό ΚΤΕΛ, για την ανάπτυξη διαφορετικών, ευέλικτων, αλλά και αξιόπιστων μέσων μεταφοράς ισότιμα σε όλη την έκταση του καλλικρατικού Δήμου μας”.

 Βασίλης Τζαμουράνης

“Η απαιτούμενη αναδιάρθρωση του κυκλοφοριακού στην Καλαμάτα βρίσκεται σε άμεση συνάρτηση με τις γενικότερες επιλογές του κυκλοφοριακού της πόλης, όπως η ανάπτυξη ποδηλατόδρομων και πεζόδρομων, η ελεγχόμενη στάθμευση, η αξιοποίηση διαθέσιμων χώρων στάθμευσης, καθώς και η ανάπτυξη του εμπορικού κέντρου. Με τη λειτουργία του περιφερειακού αυτοκινητόδρομου, οι κυκλοφοριακές συνθήκες στην πόλη μας έχουν μεταβληθεί, καθώς η οδός Αρτέμιδος μετατρέπεται σταδιακά σε βασική είσοδο της Καλαμάτας, αλλάζοντας τα δεδομένα και την καθημερινή πραγματικότητα. Ο Δήμος Καλαμάτας έχει ήδη προχωρήσει σε διαγωνισμό για την εκπόνηση σχεδίου βιώσιμης αστικής κινητικότητας. Στο πλαίσιο αυτής της μελέτης, είναι αναγκαίο να συνταχθεί και ειδική κυκλοφοριακή μελέτη, μέρος της οποίας θα αποτελεί και η πρόταση αναδιάρθρωσης των αστικών συγκοινωνιών.

Είναι γεγονός ότι ένα μεγάλο ποσοστό των συνοικιών της πόλης δεν καλύπτεται από την υφιστάμενη διάταξη του συγκοινωνιακού χάρτη των μέσων μαζικής μεταφοράς και πλέον καθίσταται φανερό ότι απαιτείται αναδιάρθρωσή του, έτσι ώστε να καλύπτονται κατά το δυνατόν όλες οι συνοικίες. Προς την κατεύθυνση αυτή θεωρούμε ότι το μοντέλο που η νέα μελέτη πρέπει να εξετάσει είναι η ανάπτυξη ενός κεντρικού κορμού αστικής συγκοινωνίας -ενδεχομένως στην κατεύθυνση ενός μέσου σταθερής τροχιάς- που θα ξεκινά από την Κεντρική Αγορά Καλαμάτας, θα διανύει το εμπορικό και διοικητικό κέντρο της πόλης και θα καταλήγει στο «Φιλοξένια», με χαρακτηριστικά την συχνότητα δρομολογίων, την προτεραιότητα έναντι των άλλων γραμμών, σύντμηση του μήκους της διαδρομής χωρίς περιπορείες κ.ά. Παράλληλα, θα πρέπει να αναπτυχθούν νέες διαδρομές οι οποίες από συγκεκριμένες στάσεις της κεντρικής γραμμής θα κάνουν «ανταποκρίσεις» προς τις συνοικίες, κι αυτό φυσικά με ένα μόνο εισιτήριο. Τέλος, στον σχεδιασμό αναβάθμισης των αστικών συγκοινωνιών θα πρέπει να γίνει σταδιακή αντικατάσταση του στόλου οχημάτων με σύγχρονα, μικρά, οικολογικά λεωφορεία”.

eleftheriaonline.gr